Beautiful obssesion aneb neuvěřitelný příběh Lasera 200

11.09.2020
Laser 200
Laser 200

Ano, z "krásné posedlosti" - z posedlosti posouvat limity akrobatického létání dále vznikl archetyp moderních akrobatických letadel, stroj jménem Laser 200. Ale vše po pořádku.

Psal se rok 1971, kdy se neznámý pilot jménem Leo Loudenslager, objevil na americkém národní mistrovsví v akrobacii ve třídě Unlimited. V době, kdy na akrobatickém nebi kralovali dvouplošníky typu Pitts Special, se objevil tento zelenáč se svým jednoplošníkem Stephen Akro, kterého sám postavil ve svém domě. Umístil se na 10. místě, což byl úctyhodný výsledek, kterým rozhodně upoutal pozornost.


Stephen Akro
Stephen Akro

O čtyři roky později byl Leo zpět, tentokrát s vysoce modifikovaným strojem jménem Laser 200. Jednalo se o modifikovanou verzi Stephen Akro. Uvádí se, že z původního letadla zbylo pouze 10%. Doslova očesal původní Akro na kost, byl posedlý váhou, do všeho co šlo, udělal díry, dokonce i do bezpečnostních pásů. Přepracoval design letadla, vylepšil motor, z původního Akro zbyla pouze část mezi kokpitem a ocasem. Výsledkem byl unikátní stroj, který nesl název Laser 200 a Leo jej pojmenoval jako Beautiful Obsession. 

Od té doby kraloval americkému akrobatickému nebi jediný stroj - Laser 200. Leo vyhrál národní mistrovství v letech 1975, 1976, 1977, 1978, 1980, 1981, 1982, tedy celkem sedmkrát. Svou nadvládu potvrdil na světovém mistrovství světa v roce 1980.

Pamětnici mohli Laser naživo vidět v roce 1978 v Českých Budějovicích, kde se konalo mistrovství světa. Tehdy vyhrál náš Ivan Tuček se Zlínem Z-50 L a o dva roky později dosáhl na vrchol i Leo a na domácím mistrovství světa ve městě Oshkosh vystoupal spolu s Laserem na stupínek nejvyšší.

Svým počinem Leo a jeho Laser definitivně přesvědčil svět, že budoucnost akrobacie je v jednoplošnících a odsunul Pittse a dvouplošníky obecně do historie kategorie Unlimited.

Laser se stal inspirací pro Waltera Extru, aby navrhl a postavil jeho první akrobatické letadlo Extra 230. Loundenslager také spolupracoval se společností Zivko na vývoji kompozitového křídla, které bylo namontováno na trup Lasera, vznikl tím Edge 360, předobraz současného Edge 540. 

Během spolupráce s firmou Zivko se v hlavě Lea formulovala myšlenka vytvořit letadlo - jediné svého druhu. Vývoj a testování trval roky a letadlo dostalo název "shark". Výsledek byl revoluční. Trup byl tvořen karbonovými trubkami spojené titanovým klastrem, křídla i ovládací plochy byly kompozitové, aby vydržely síly při extrémní akrobacii s vysokými "g". Neobvyklý návrh ocasu kombinoval tradiční ovládání výškovek a směrovky s možností úplného vychýlení celého povrchu výškovek a směrovky až o 70 stupňů. Pro dosažení co nejpřesnějšího letu měl shark pod ocasem umístěný výklopný kýl. Tento velmi lehký elegantní stroj byl poháněný motorem Lyncoming IO-540. Leův záměr byl, aby letadlo dokázalo akcelerovat i ve vertikálním letu (pozn. dokázali to rc modely v 90. letech?:-).

Nevím proč tomu tak je, ale výjimeční lidé mají pozemský čas vyměřený, všimli jste si? Jinak tomu nebylo ani v případě Leo Loudenslagera. V červenci 1997 zasáhla celou leteckou komunitu zpráva o nehodě Loundeslagera na motocyklu v blízkosti jeho domu v Tenesee, na jejíž následky zemřel, pouhý měsíc před kompletací letadla shark. Shark nikdy neletěl, byl to natolik revoluční stroj, že Leo byl jediná logická možnost pilota.

Ano, byla to "krásná posedlost", která trhla oponou a změnila svět akrobatických letadel, posedlost muže, který se nespokojil s ničím jiný než s dokonalostí a jehož odhodlání a nadšení změnilo směr chodu a přístupu k akrobatickým letadlům.


O. Putna



Zdroje:

https://www.airspacemag.com/history-of-flight/in-the-museum-beautiful-obsession-50932393/

https://www.edubilla.com/sport/aerobatics/players/leo-loudenslager/

https://www.hooked-on-rc-airplanes.com/laser-200.html

https://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=6037

https://airandspace.si.edu/collection-objects/loudenslager-laser-200/nasm_A19990171000